Dlaczego Łyżwiarstwo Figurowe?

Dlaczego warto zapisać dziecko do klubu Łyżwiarstwa Figurowego „Piruette – Opole”?

A dlatego, że jazda na łyżwach wymaga i kształtuje takie cechy u dzieci jak:

Cechy jakościowe ruchu:

  • Dokładność
  • Harmonia
  • Estetyka
  • Płynność
  • Rytmiczność

Cechy psychiczne:

  • Opanowanie  – odporność
  • Zdecydowanie – odwaga
  • Wytrwałość – upór
  • Samodzielność – inicjatywa
  • Wytrwałe dążenie do celu.

Łyżwiarstwo figurowe rozwija również szereg zdolności koordynacyjnych i kondycyjnych:

  • Zdolności koordynacyjne:
    1. Zachowanie równowagi
    2. Rytmizacja ruchów
    3. Różnicowania kinestetycznego ruchów
    4. Orientacji
    5. Wyrazistości, ekspresji ruchów
    6. Łączenia ruchów
    7. Szybkiej adekwatnej reakcji
    8. Rozluźnienia mięśni
  • Zdolności kondycyjne:
    1. Wytrzymałościowe
    2. Szybkościowe
    3. Siłowe
    4. Gibkościowe
    5. Skocznościowe

Innymi cechami rozwojowymi niezbędnymi w łyżwiarstwie i kształtowanymi przez łyżwiarstwo figurowe jest estetyka, płynność i ekonomia ruchów, a także pojemność wyobraźni i pamięci motorycznej.

Chcąc zachęcić Państwa do zapisywania dzieci na naszą szkółkę łyżwiarstwa figurowego, posłużyłam  się publikacją Wlodzimierza Starosty znanego eksperta kinezjologii ‘Model wszechstronnej edukacji motorycznej polskiego dziecka w rodzinie’ Warszawa 1995, którą autor przygotował jako dar dla polskich dzieci a skierował ją głównie do nas – RODZICÓW. Publikacja powodzeniem cieszyła się m.in. w Rosji, Słowacji a jej najobszerniejsze wydanie ukazało się we Włoszech.

W publikacji autor poszukuje modelu edukacji motorycznej dla polskiego dziecka. Uwzględnia kryteria umożliwiające dzieciom obu płci harmonijnego rozwoju fizycznego i wszechstronnego doskonalenia psychomotorycznego. Autor skupia uwagę na tych dyscyplinach sportowych które zapewniają optymalny i wszechstronny rozwój cechy podstawowej jaką jest KOORDYNACJA RUCHOWA.

Rozpatrując wiele dyscyplin sportowych dostępnych dla polskich dzieci autor dowodzi, że łyżwiarstwo figurowe jest tą dyscypliną sportu, która stanowi uniwersalny środek wszechstronnego rozwoju psychomotorycznego dzieci.

Autor pisze „Ćwiczenia stosowane w łyżwiarstwie figurowym (…) są specyficznym i trafnym miernikiem poziomu zdolności motorycznych. (…) Jedynie wyjątkowo uzdolnieni osobnicy odnoszą sukcesy w łyżwiarstwie figurowym. Mniej zdolni mogą dzięki uprawianiu tych dyscyplin powiększyć swój potencjał koordynacyjny. Uwzględniając powyższe, każde dziecko winno poddać się edukacji łyżwiarsko – wrotkarskiej, a spora ich część szkoleniu w łyżwiarstwie figurowym. Ma to swoje uzasadnienie także w tym, iż łyżwiarstwo uprawiać można od 4 roku życia a specjalizacja w większości dyscyplin sportu rozpoczyna się po 10 roku życia. W ten sposób każdy młody adept tego sportu miałby za sobą co najmniej 6 lat systematycznych zajęć, zanim rozpocząłby uprawianie innej dyscypliny sportowej.” (str. 26)

Reasumując Łyżwiarstwo figurowe, ma ogromne znaczenie dla psychomotorycznego rozwoju u naszych dzieci, powodzenia w szkole i w życiu codziennym. Nie wspominając już o kolosalnym znaczeniu dla jego przyszłych sukcesów sportowych. Rodzice przedszkolaków w szczególności nie powinni obawiać się przed zapisaniem dziecka na szkółkę jazdy na łyżwach w naszym klubie. W porównaniu do innych krajów Europejskich czy też Rosji, w Polsce wychowanie fizyczne jest zaniedbywane. Dzieci w wieku szkolnym mają problem z koordynacją  ruchową własnego ciała. Nawet późniejsze intensywne zajęcia od IV klasy szkoły podstawowej nie są w stanie nadrobić straconego czasu w kształtowaniu koordynacji ruchowej. A cecha ta najbardziej rozwija się pomiędzy 5 a 11 rokiem życia dziecka. Szkółka jazdy na łyżwach pozwoli Państwa dzieciom z sukcesami wejść w życie sportowe i szkolne. Jazda na łyżwach rozwinie w dziecku wszystkie cechy wspomagające przystosowanie do życia w szkole.